Jag funderar en hel del över frågan i rubriken. Undran dyker upp till och med när jag varken läser eller skriver, bara tänker. Häromdagen sade jag för mig själv: "På momangen!" Nästan genast slog en konstig form av självcensur till så att jag tänkte: "Det där ordet förstår ingen människa!" Det ledde genast till tankar på alla möjliga andra ord...
Små förlag vågar eller Small is beautiful
Idag slår jag ett slag för alla mindre förlag som jobbar stenhårt med idéer som de tror på. Det finns gott om exempel som bevisar att man kan lyckas med det som man brinner för och att det finns utrymme på bokmarknaden för annat än tevekändisars (ibland av förlaget framtjatade) kokböcker och genomstajlade specialkonstruerade deckarduor. Nytänkandet kan ta sig en hel massa olika former, se t.ex. Novellix Förlag (www.novellix.se), som ger ut små behändiga böcker med utsökta originalnoveller och klassiker (varför ska man bara läsa just tidningar och tidskrifter på tåg och flyg? Varför inte en lagom lång bok?), Morfem Förlag (www.morfem.se) som specialiserar sig på böcker om språk och kommunikation för alla och Volante Förlag (www.volante.se), som rakt och konsekvent satsar på vad de själva tror på, utan att bry sig särskilt mycket om ryggmärgsreaktioner från förståsigpåare. Jag hade själv förmånen att vara med och jobba med Daniel Kahnemanns Tänka, snabbt och långsamt. Den boken är ett rejält motmedel mot allt vad "ge folk vad folk vill ha"-mentalitet heter. Jajamensan, den här boken är rejält tjock! Ja visst, det kostar mycket att översätta tjocka böcker om komplicerade ämnen! Och nej, boken innehåller inte en massa bilder! Nej, texten är inte tillrättalagt och överdrivet lättillgänglig! Och visst, det var ju ett tag sedan författaren fick nobelpriset... Dessutom finns det alltid de som säger "det är väl ingen idé att översätta, folk läser ändå på engelska". Hur har det gått för boken, då? Jo, den ligger på topplistorna månad efter månad och har blivit omtalad och uppmärksammad långt utanför snäva akademiska kretsar. Jag anser att ska man ge ut böcker så ska man ha passion och envishet, annars är det ingen större idé att hålla på. Så heja er, alla som vågar satsa utan ängsliga sneglanden på självutnämnda experter och domedagsprofeter! Om storförlagen är kloka ser de till att deras marknadsavdelningar drar en och annan lärdom av de mindre förlagens sätt att tänka... Annars kan framtiden lätt springa ifrån dem.
Add new comment